Studeren met autisme


3 Frustraties en 1 oplossing

Studeren met autisme is een hele uitdaging en veel mensen hebben geen idee waarom eigenlijk.
Want als er "3 concepten liggen voor planningen" (een letterlijke uitspraak van een loopbaanbegeleider op een HBO) is het hele probleem met autisme toch eigenlijk getackeld? Autisme is toch gewoon een probleem met structuur en planning? 

Was het maar zo makkelijk ;-)


3 Frustraties

Hierbij globaal een paar frustraties/ uitdagingen die, volgens mij, het meest van belang zijn bij het studeren met autisme:

1. Overprikkeling

Overprikkeling is zwaar onderschat, maar van groot belang!!!!!
Veel studenten hebben moeite met alles wat op ze afkomt als ze gaan studeren, maar met autisme kan het echt allesoverheersend zijn. Denk aan het reizen van en naar school, of evt. op kamers gaan wonen. Dan ook nog veel nieuwe mensen om mee om te gaan, of in ieder geval veel mensen om je heen.
Buiten de nieuwe omgeving en nieuwe mensen is er nog een heel belangrijk aspect;
zintuiglijke prikkels.
Scholen hebben vaak grote ruimtes met veel geluiden en veel licht, en/ of tl-lampen. Er zijn veel geurtjes van al die verschillende mensen en eetgelegenheden en je kunt moeilijk al die prikels buitensluiten, want je moet je openstellen om de lesstof tot je te nemen. Met autisme is het heel moeilijk om de ene prikkel buiten te sluiten en de ander wel binnen te laten. Als alles vertrouwder is wordt het wat makkelijker, maar het kost heel veel energie en dat gaat vaak ten koste van de leerprestaties.
Wat hierbij kan helpen is om naar de randvoorwaarden te kijken met bv. ouders, of een begeleider. Onderzoek welke prikkels het hardste binnenkomen en wat er mogelijk is om het (misschien tijdelijk) te minimaliseren, en/ of tijdig even te rusten door je terug te trekken, of muziek te luisteren bv.


2. Communicatie

Niet alleen het gewone communiceren met allemaal nieuwe leeftijdsgenoten, maar ook het communiceren met nieuwe leerkrachten en loopbaanbegeleiders, decanen enz. is energievretend. 
Ook heel belangrijk: wat wordt er van je verwacht bij de toetsen en modules, hoe moet je je antwoorden formuleren? Wat willen ze weten? 
Er wordt bovendien veel van de samenwerking met andere studenten verwacht en ook dat is soms heel moeilijk en frustrerend. Wat moet je doen? Hoe worden de taken verdeeld? Houden je mede-studenten uit de groep zich ook aan de afspraken?

De gemiddelde student met autisme heeft gemiddeld zeker een half jaar tot een jaar nodig om te wennen, maar sommige leerkrachten hebben na een maand al hun geduld verloren en gaan meer eisen stellen. De druk wordt opgevoerd en dat maakt dat sommige studenten met autisme afhaken en zwaar gestrest/ depressief of gefrustreerd afhaken. Dit zal het zelfbeeld geen goed doen.

3. En dan toch ook planning en organisatie

Denk je dat je alles op een rijtje hebt en een mooie planning hebt gefabriceerd, komt er opeens weer van alles tussen. En dat zal allemaal best in de module omschrijvingen staan, maar in jouw beleving wordt je er toch onverwacht mee geconfronteerd dat je dingen mist, of te laat bent of opeens morgen iets heel belangrijks in moet leveren, terwijl je eigenlijk voor de toets wilde leren. AAAAAAAH!!! 
Wat nu?

De 'oplossing'

Sorry, ik heb ook niet DE oplossing, het blijft verrekte hard werken en zoeken. Ik kan wel een tip geven naast alle informatie en tips over studeren met autisme. 

Een oplossing/ tip: 
Zoek een begeleider binnen je opleiding die autisme echt begrijpt
Iemand waarmee je een klik hebt. En waarbij je merkt dat diegene (naast de theoretische kennis en het begrip van autisme) interesse heeft in jou als persoon
En, ook heel belangrijk, die iemand moet dingen voor elkaar kunnen krijgen binnen je opleiding. Helaas zeggen best veel mensen al snel dat ze autisme begrijpen, maar je mag best doorvragen naar waar die kennis vandaan komt, of iemand anders zoeken als het niet klikt. Tenslotte is niemand erbij gebaat als je je studie niet af kunt maken. 

Zoek die persoon bij voorkeur voor de opleiding start, vraag naar decanen met kennis over autisme, of opleidingscoördinatoren, vraag of je studieloopbaanbegeleider (SLB'er) kennis heeft over autisme en kijk samen wat er voor mogelijkheden zijn om je studie zo goed mogelijk te laten verlopen.

Leer je eigen autisme beter kennen, leer waardoor je overprikkeld wordt en kijk (samen met je ouders en de school en/ of een autismespecialist, zoals ik) wat je kunt doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat je overprikkeld wordt.
Je kunt hulp krijgen binnen de school en zelfs extra tijd en er zijn bepaalde tegemoetkomingen (bv. extra tijd) vanuit de overheid als hulp bij je studie, zodat je meer kans maakt om je studie met succes te voltooien.

Meer tips? Schrijf je in voor een van mijn presentaties bij Amacura in Geleen.
Over studeren en werken met autisme geef ik 16 april 2015 een presentatie. Over pubers met autisme gaat het op de presentatie 5 februari. Alle belangstellenden zijn welkom.

Zie www.autikracht.nl